Opinionsblogg

Bisexualitet - Om dubbelt utanförskap

 
23 september är Bi Visibility Day. En dag för att synliggöra att det finns ett B i HBTQ/LGBT.
 
Som bisexuell har jag aldrig känt mig helt hemma i varken hetero- eller hbtq-sammanhang. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om att tjejer jag dejtat totalt tappat intresset när de fått reda på att jag är bi och jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att jag "bara inte träffat rätt tjej ännu". Jag känner mig aldrig helt välkommen på exempelvis Pride. Möjligtvis när jag har haft flickvän, kanske om jag varit singel, men inte nämnt att jag är bi och definitivt inte om jag haft pojkvän. Jag har otaliga gånger kommit på mig själv med att i hbtq-sammanhang undvika att nämna manliga partners vid namn eller pronomen, för att undvika jobbiga situationer.
 
Och så alla andra löjliga fördomar, t.ex. alla som tror att bisexuella är notoriskt otrogna eftersom vi alltid saknar att vara med någon av ett annat kön än nuvarande partner (nej, det fungerar inte så). Och såklart det sjukt osmakliga när någon snubbe flåsande frågar om jag vill ha en trekant, bara för att han hört att jag är bi.
 
När jag haft flickvän har alla utgått från att jag är flata och när jag haft pojkvän tror alla att jag är straight. Enda gångerna bisexualitet verkar accepteras som en sexualitet är när en person antingen är singel eller i ett polyförhållande med en kille och en tjej samtidigt. Jag är inte gay, jag är inte straight, jag är inte både och, jag är bisexuell och har alltid varit det. Det finns flera olika sexualiteter och könet på någons partner är inte det som definierar dennes sexualitet.
 
Osynliggörandet och det dubbla utanförskap det innebär att stå utanför heteronormen, men ändå inte känna sig välkommen i hbtq-sammanhang, gör att psykisk ohälsa är högre bland bisexuella och det är fler som väljer att inte vara öppna med sin sexuella läggning.
 
Några konkreta exempel:
  • Över 40 % av bisexuella har haft suicidtankar. Som jämförelse har 8,5 % av heterosexuella och 27 % av homosexuella haft det.
  • Bisexuella kvinnor utsätts till högre grad för våld i nära relationer.
  • Nästan 50 % av alla bisexuella kvinnor är överlevare från våldtäkt, jämfört med 13 % av homosexuella kvinnor och 17 % av heterosexuella kvinnor.
  • Bisexuella har mer hälsoproblem än populationen i stort, inklusive en större förekomst av depression, ångestsyndrom och annan form av psykisk ohälsa.
  • Majoriteten av alla bisexuella kommer inte ut för sina vårdgivare, vilket innebär att exempelvis information om säkrare sex kan bli bristfällig.
  • De flesta STI- och HIV-preventionsprogram vänder sig inte till bisexuella.
 
 
 
 
Det finns ett B i HBTQ. Om vi ska prata om HBTQ som ett begrepp måste alla grupper vara representerade och kunna känna sig välkomna i sammanhang som sägs vara för för dem, annars är det inget annat än en rad bokstäver som används för att köpa billiga poäng och slippa arbeta med verklig inkludering.
 
 
 
 

Kommentarer

#1 - Hanna

Hej! Vad tråkigt att du upplevt utanförskap (dessutom på Pride av alla ställen: Pride ska ju vara inkluderande). Jag måste säga att jag inte engagerar mig i HBTQ-frågor, och jag skulle inte delta i Pride (eftersom jag helt enkelt inte tror att jag känner mig hemma där). Stödjer dock andras rätt att delta i det!

Svar: Ja, det är tråkigt. Där om någonstans borde ju vara ett sk safe space. Känns tyvärr mer och mer som att det blivit något av ett kommersiellt jippo istället för hur det var tänkt från början.
Zandra Hedlund

#2 - Yrsa

Hej!

Känner igen mig otroligt mycket, men jag skulle vilja komma åt statistiken bakom våld i samkönade relationer!
Finns det studier som visar att bisexuella kvinnor löper högre risk än lesbiska att utsättas för våld i samkönade relationer?
Den studien vill jag verkligen läsa!

Kommentera