Opinionsblogg

Sluta ljug för skolungdomar om droger

 
När jag gick i skolan gick ANT-undervisningen (alkohol, narkotika, tobak) ut på att framställa narkotika som något livsfarligt. Det pratades om cannabis som den berömda inkörsporten till heroin, det pratades om haschpsykoser, det pratades om människor som trodde att de kunde flyga och hoppade från höga höjder efter att ha tagit LSD. De tog dit någon från KRIS som berättade om ett liv med heroinberoende och kriminalitet.
 
När jag pratar med skolungdomar i dag inser jag att inte mycket har förändrats. När jag pratar med studenter på läkar-, lärar- och polisutbildningen inser jag att det här fortfarande är sättet narkotika presenteras på. Samma bild återfinns i partipolitiken.
 
ANT-undervisningen bygger på lögner och skräckpropaganda. Det tar inte lång tid för ungdomar att lista ut att stora delar inte stämmer. Någon känner någon som har rökt cannabis i åratal utan att ha provat andra droger, någon känner någon som har testat psykedelika upprepade gånger utan att försöka flyga. Det här gör att de inser att mycket inte är sant, vilket gör att de börjar tvivla på om någonting av det som har lärts ut överhuvudtaget stämmer. Det här gör att ungdomar tappar förtroendet för vuxna. 
 
Det här är ett allvarligt problem. Det finns risker med droger. Att säga att alla droger är riskfria är lika fel som att säga att alla droger är farliga. Det är viktigt att inte glorifiera, men genom att presentera skräckpropaganda utan verklighetsförankring, går all annan information förlorad.
 
Alkohol är, enligt ett flertal vetenskapliga sammanställningar, den farligaste drogen på både individ- och samhällsnivå. Det har även konstaterats att den vanligaste inkörsporten till tunga droger är alkohol, inte cannabis. Det finns människor med allvarlig beroendeproblematik, men det finns också människor som kan hantera både alkohol och andra droger. Det här är relevant information som i dag går förlorad i ett tafatt försök av skrämseltaktik.
 
Vi behöver en skola som lär ut fakta. Undervisning ska bygga på vetenskap, inte fördomar och moralism.
 
Vi måste lära ut saklig information om droger, hur olika droger fungerar, vilka effekter de har i kroppen, vilka biverkningar som finns och viktigast av allt: lära ut skademinimerande strategier. I dag finns Internet, ungdomar kommer att hitta information från trovärdiga källor som motsäger vad de har lärt sig i skolan. Vi måste lära ut källkritik och faktabaserat bemöta den information som unga hittar på nätet.
 
Ungdomar kan hantera verkligheten. Ingenting tyder på ett ökat drogbruk bland unga i länder med saklig ANT-undervisning, tvärtom har bruket av narkotika bland unga minskat i exempelvis Portugal, som numera praktiserar den metoden sedan avkriminaliseringen 2001.
 
Det är så vi skyddar våra ungdomar från att råka illa ut. Genom att lära dem hur verkligheten ser ut, utan moralismfilter.
 
 

 Följ mig på Twitter: @zandra_hedlund

Kommentarer

Kommentera